Біблійна школа духовного вдосконалення Єпископа Олега Ведмеденка
  на головну    укр   рус      Вчення Господнє полягає в єдиному слові: ВОЗЛЮБИ! Возлюби, а для цього СМИРИСЬ, а отже прийми ближнього свого та обставини свого життя такими, які вони є: без гніву і роздратування, без страху і тривоги, без гордощів та образи.
ПОШУК В РОЗДІЛІ СТАТТІ:

Стаття № 194: Богоявлення


19 січня (6 січня за старим стилем) православна церква відзначає свято Хрещення Господа, Бога і Спаса нашого Ісуса Христа, або, як воно ще називається, свято Богоявлення.

Про історію торжества розповідає нам Євангеліє устами святого апостола і євангеліста Матвія:

“Тими ж днями приходить Іван Хреститель, і проповідує в пустині юдейській, та й каже: «Покайтесь, бо наблизилось Царство Небесне!» Бо він той, що про нього сказав був Ісая пророк, промовляючи: «Голос того, хто кличе: В пустині готуйте дорогу для Господа, рівняйте стежки Йому!» (див. Книгу пророка Ісаї, 40 розділ, 3 вірш).

Сам же Іван мав одежу собі з верблюжого волосу, і пояс ремінний на стегнах своїх; а поживою для нього були акриди (рослини пустелі, що мають дуже довге коріння, щоб дістатися до води. Інша версія – їстівний вид сарани) та мед польовий. Тоді до нього виходив Єрусалим, і вся Юдея, і вся йорданська околиця, і в річці Йордані хрестились від нього, і визнавали гріхи свої...

Тоді прибуває Ісус із Галілеї понад Йордан до Івана, щоб хреститись від нього. Але перешкоджав він Йому й говорив: «Я повинен хреститись від Тебе, і чи Тобі йти до мене?» А Ісус відповів і сказав йому: «Допусти це тепер, бо так годиться нам виповнити усю правду». Тоді допустив він Його.

І охрестившись, Ісус зараз вийшов із води. І ось Небо розкрилось, і побачив Іван Духа Божого, що спускався, як голуб, і сходив на Нього. І ось голос почувся із Неба: «Це Син Мій Улюблений, що Його Я вподобав!” (Євангеліє від Матвія, 3 розділ, 1–17 вірші).


Слово “хрещення” грецькою мовою звучить як “баптисма”, і означає “занурюю”, або “повне занурення”.

Обряд обмивання (омовіння) з метою духовного оновлення, очищення, переродження, прийшов із глибини віків, і був відомий задовго до Івана Хрестителя. Зміна імені на знак зміни володаря також практикувалася у старозавітні часи, про що маємо підтвердження і в Біблії. Так у Другій книзі Паралипоменон (Хронік), 36 розділ, 4 вірш, згадується історія Ел’якима, сина царя Йосії, якого перейменував фараон Нехо на Єгоякима, і поставив царем замість брата його в 609 році до Різдва Христового.

За часів Римської імперії патрицій, набувши собі раба, занурював його повністю у воду, і після цього давав нове ім’я. Даний ритуал символізував те, що віднині ця людина – його раб, а минуле життя її ніби змивається, повністю стирається. Рабовласник давав рабу нове ім’я на знак повної приналежності собі.

Починаючи від Івана Хрестителя, Предтечі Господнього, традиція повного занурення у воду набуває нового змісту. Як читаємо в Євангелії, Іванове хрещення (занурення) стало очищаючим хрещенням покаяння – символом занурення у віру, що чинна страхом Божим, в духовну річку підзаконного вчення, яке веде до Христа. Іванова проповідь вела людей до покаяння. Люди визнавали гріхи свої, а обряд занурення у воду був символом, зовнішньою емблемою цього духовного очищення, омивання гріхів: як фізична вода змиває з нас бруд тілесний, так сльози покаяння змивають з душі бруд гріха...

Без сумніву, Господу нашому Ісусу Христу не було потреби в каятті, адже Він був безгрішним Богом у плоті. Не було у Нього потреби також і хреститися, занурюватись у Слово, бо Він Сам був носієм вчення, і не просто носієм, але Богом Словом! Він приніс на землю оновлене Слово, Новий Заповіт між Богом і людьми, підняв старозавітне відкриття на найвищий щабель – щабель любові.

Він Сам був Предвічним Логосом – Богом Словом, Словом, що стало плоттю. Про це свідчить нам і Євангеліє від Івана, яке починається словами: “Споконвіку було Слово, а Слово в Бога було, і Бог було Слово... І Слово сталося тілом, і перебувало між нами, повне благодаті та правди, і ми бачили славу Його, славу як Однородженого від Отця” (Від Івана, 1.1, 14). І славу цю було явлено на землі саме в цей великий день – день, коли відкрилося людям Божество в усій повноті Пресвятої Тройці: Син Божий хрестився в Йордані, Дух Святий злинув на Нього у вигляді голуба, символу миру, і з Неба чувся голос Бога Отця. Тому й свято це називається ще – Богоявленням.

Так, не було потреби Господу в Івановім хрещенні покори та страху. Бо Він ніс людству Новий Заповіт, суть якого – хрещення смиренням та любов’ю. Заповіт повного занурення у полум’яну вселенську енергію добра, життя, любові. Заповіт занурення у благодать Святого Духа.

Та Він зробив це для нас...

А поки що Ісус, “в подобі грішного тіла”, смиренно хреститься у Івана, щоб “виповнилася вся правда”, щоб показати нам правдивий шлях – шлях духовного вдосконалення. Вдосконалення благодаттю Духа Святого, що подається через смирення, початком якого і є святе покаяння.

Щоб пам’ятали ми, що “коли хто не родиться з води (від покаяння з плодами самозречення. – Авт.) й Духа (від Духа смирення та любові. – Авт.), той не може ввійти в царство Боже” (Від Івана, 3.5).

І, вийшовши з води, стоїть Христос перед нами.

І мирний, святий дух Божий спочиває на Ньому.

І чується голос Отця Небесного: “Це Син Мій улюблений, що Його Я вподобав...”

Тропар (основна пісня) свята: “Коли в Йордані хрестився Ти, Господи, – тоді об'явилося поклоніння Тройці. Бо голос Отця про Тебе свідчив, улюбленим Сином Тебе називаючи. І Дух у вигляді голубиному ці слова стверджував. Слава Тобі, Христе Боже, що з'явився і світ просвітив”.



† † †

Протоієрей Олег Ведмеденко запрошує дітей віком 6-16 років У НЕДІЛЬНУ ШКОЛУ ДЛЯ ДІТЕЙ.

Заняття проводяться щонеділі о 12-00 (одразу по завершенні літургії) за адресою: м. Луцьк, вул. Зв'язківців, 1 (територія “Таксосервису”, за “Рівненським” кладовищем).

ВХІД ВІЛЬНИЙ. МИ ЧЕКАЄМО ВСІХ, ХТО ШУКАЄ ДУХОВНОЇ ПРОСВІТИ.


Наші групи в соціальних мережах:

Facebook: Олег Ведмеденко

Вконтакте: Олег Ведмеденко

Наші блоги в соціальних мережах. Додавайтесь: